کد خبر: ۵۶۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۲ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
مشاور بهره وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: طرح بهینه سازی و تعویض چراغ‌های پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ‌های فوق کم مصرف ال‌ای دی در معابر شهری استان‌های ایلام، گیلان، البرز و چهارمحال و بختیاری با سرمایه گذاری ۷۹۳۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی به تصویب نهایی اعضای کمیسیون صرفه جویی شورای عالی انرژی رسید.

طرح بهینه سازی و تعویض چراغ‌های پرمصرف معابر شهری چهار استان کشور تصویب شد

به گزارش برق نیوز، سیدمحمدمهدی پیغبرزاده خاطرنشان کرد: با اجرای کامل طرح بهینه سازی و تعویض چراغ‌های پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ‌های فوق کم مصرف ال‌ای دی در معابر شهری استان‌های ایلام، گیلان، البرز و چهارمحال و بختیاری، مجموعا ۵۵ مگاوات از توان مصرفی برق کشور کاسته و سالانه ۲۴۰ میلیون کیلووات ساعت صرفه جویی انرژی حاصل می‌شود که این میزان معادل رفع نیاز به ایجاد بیش از ۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی خواهد بود.

وی افزود: احداث این میزان نیروگاه به انضمام شبکه انتقال به بیش از پنجاه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری اولیه نیاز داشت که علاوه بر هزینه سرمایه گذاری اولیه، هزینه‌های سنگین تامین سوخت و آلودگی هوا نیز بر آن اضافه می‌شد که با اجرای طرح‌های بهینه سازی فوق، صرفه جویی در مصرف برق محقق می‌شود و نیز در هزینه‌های گزاف احداث نیروگاه و سوخت مصرف نشده، صرفه جویی و نیز سبب جلوگیری از آلودگی هوا می‌شود.

مشاور معاون وزیر نیرو عنوان کرد:علاوه بر طرح‌های فوق، طرح‌های بهینه سازی روشنایی معابر استان‌های یزد و کردستان نیز در حال اجرا و طرح‌های استان‌های تهران بزرگ و آذربایجان غربی نیز در شرف انعقاد قرارداد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای اجرای کامل طرح‌های فوق تا سال ۱۴۰۴ صورت گرفته و سرمایه گذاران در ازای اجرای طرح‌ها و تایید و صحت سنجی آن، اوراق صرفه جویی انرژی از شرکت توانیر دریافت خواهند کرد که قابل معامله در بورس انرژی خواهد بود.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
1
1
سلام بقیه استان ها چی چرا در همه استان ها تعویض روشنایی انجام نمی دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
این کار اشتباه محضه . این کار باعث افزایش شدید آلودگی نوری در کشور خواهد شد . بدترین نوع نور همین نور های سفید ال ای دی هستند که هم روشنایی بیشتری نسبت به لامپ های سدیمی دارند و هم بر خلاف لامپ های سدیمی در همه طول موج های نور مرئی تابش می کنند . از جمله طول موج های آبی که این طول موج هم منجر به تشدید زیاد آلودگی نوری آسمان و هم منجر به به خطر افتادن سلامت انسان می شه . چون نور آبی موجود در نور سفید هورمون های ملاتونین که مربوط به خواب هستند رو پایین میاره و در نتیجه مشکلات سلامتی زیادی بوجود میاره . برای صرفه جویی در مصرف برق بهتره لامپ خیابان ها رو یک در میان روشن کرد یا از لامپ های کم مصرف دیگری که طول موج های خاصی تولید می کنند استفاده کرد .
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار