کد خبر: ۵۶۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳:۳۴ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و توسعه فضای کسب و کار انرژی ساتبا گفت: با اصلاح سیستم روشنایی معابر شهری و بین شهری در استان‌های کردستان، یزد، آذربایجان غربی، گیلان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان، مرکزی، تهران بزرگ و اصلاح سیستم روشنایی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و اصفهان شامل تعویض حدود ۲ میلیون چراغ کم بازده با انواع LED پربازده دارای بهره روشنایی بسیار بالا و حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال منجر به کاهش توان حدودی ۲۲۰ مگاوات در شبکه، انرژی صرفه جویی سالانه ۱۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت و تکمیل ظرفیت ۶۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت در بازار بهینه سازی مصرف انرژی می‌شود.

به گزارش برق نیوز، محمد اکبری سیار در نشست تخصصی "بهره وری انرژی برق، سیاست گذاری، برنامه‌هایی اجرایی، عملکرد و چالش ها" که در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق برگزار شد، با بیان اینکه حدود ۳۸ طرح توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی به ساتبا پیشنهاد شده اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۲ طرح به صورت فعال در مرحله پیشبرد و اجرا هستند که از این تعداد ۱۱ طرح مربوط به اصلاح سیستم روشنایی معابر شهری و بین شهری در استان‌های کردستان، یزد، آذربایجان غربی، گیلان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان، مرکزی، تهران بزرگ و اصلاح سیستم روشنایی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و اصفهان شامل تعویض حدود ۲ میلیون چراغ کم بازده با انواع LED پربازده دارای بهره روشنایی بسیار بالا، با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: تعویض حدود ۲ میلیون چراغ کم بازده با انواع LED پربازده دارای بهره روشنایی بسیار بالا منجر به کاهش توان حدودی ۲۲۰ مگاوات در شبکه، انرژی صرفه جویی سالانه ۱۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت و تکمیل ظرفیت ۶۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت در بازار بهینه سازی مصرف انرژی می‌شود.

اکبری سیار با ارائه تاریخچه شکل گیری سیاست‌های صرفه جویی مصرف انرژی در ایران از روش‌های سنتی تا شکل گیری نقطه آغازین شکل گیری بازار بهینه سازی، به تشریح آئین نامه، دستورالعمل اجرایی، نظامنامه ثبت، اندازه گیری، راستی آزمایی و تأیید صرفه جویی پرداخت و در ادامه ساز و کار بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست را معرفی کرد.

وی با اشاره به ساز و کار بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، اظهار کرد: پس از دریافت طرح‌های سرمایه گذاران توسط ساتبا و ایفکو، ارزیابی اولیه توسط این سازمان‌ها صورت می‌گیرد و در صورت تأیید اولیه، این طرح‌ها به کارگروه نهاد تخصصی بهینه سازی ارسال می‌شوند. در صورت پذیرش اکثریت آراء اعضای نهاد، طرح‌ها جهت بررسی نهایی و تصویب به اعضای کمیسیون صرفه جویی انرژی ارسال می‌شوند و در نهایت در صورت تصویب طرح، شرکت" M&V" توسط سرمایه گذار، انتخاب و مدارک مورد نیاز جهت انعقاد قرارداد به ساتبا و ایفکو ارسال می‌شود. سرمایه گذار به اجرای طرح می‌پردازد.

اکبری سیار با اشاره به اینکه بازگشت سرمایه از محل اوراق صرفه جویی صادر شده توسط ناشر (شرکت توانیر- شرکت ملی گاز) به صورت ۳ ماه یکبار است، عنوان کرد: دوره زمانی صدور گواهی برابر با دوره بازگشت سرمایه محاسبه شده در گزارش امکان سنجی اقتصادی طرح به علاوه ۲ سال جهت پوشش ریسک سرمایه گذاری است. لازم به ذکر است سقف این دوره حداکثر ۷ سال است.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و توسعه فضای کسب و کار انرژی ساتبا در ادامه به تبیین وضعیت فعلی بازار بهینه سازی انرژی برق و نقش طرح‌های اصلاح روشنایی در آن پرداخت و در خصوص استفاده از ظرفیت بازار بهینه سازی مصرف انرژی برق توضیحاتی ارایه کرد.


صرفه جویی ۱۰۰۰ مگاواتی با بهینه سازی تنها ۲۰ درصد روشنایی معابر روستایی

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان گفت: اگر در بخش روشنایی معابر، فقط بخش روستایی را در نظر بگیریم ۵ گیگاوات ساعت را به خود اختصاص داده است. اگر ۲۰ درصد بهینه سازی کنیم مقدار انرژی صرفه جویی شده هزار مگاوات ساعت خواهد بود که عدد قابل توجهی است و البته ۴۳۰ تن هم کاهش انتشار دی اکسید کربن خواهیم داشت.

محمد تقی مهدی زاده در نشست تخصصی "بهره وری انرژی برق، سیاست گذاری، برنامه‌هایی اجرایی، عملکرد و چالش ها" که در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت بازار بهینه سازی بر ما مبرهن است تا در این حوزه اقدامات بیشتری انجام دهیم؛ ایران جزو ۱۰ کشور اول منتشر کننده کربن است و این امر لزوم توجه به بهینه سازی را گوشزد می‌کند.

وی، مزیت‌های بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست را برشمرد و ادامه داد: این مزیت‌ها شامل تخصیص شفاف منابع انرژی، کاهش تعهدات مالی دولت به خصوص یارانه انرژی، تضمین اجرای کارآمد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ارتقای فعالیت بخش خصوصی، تسهیل دسترسی به دانش فنی و فناوری‌های کارآمد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های توزیع برق در حلقه آخر اتصال هستند، عنوان کرد: گستردگی شبکه‌های توزیع به گونه‌ای است که بیشترین مواجهه را با مشترکین دارند بنابراین اثرگذاری زیادی دارند.

این مسئول با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف روشنایی معابر از اهمیت زیادی در این بخش برخوردار است. اظهار کرد: مصرف برق کل کشور به ۳۱۶ هزار میلیون کیلووات ساعت می‌رسد؛ ۱.۶ درصد از میزان مصرف مربوط به روشنایی معابر است.

مهدی زاده ادامه داد: این‌ها نشان می‌دهد که باید به این بخش توجه ویژه داشته باشیم. اگر در بخش روشنایی معابر، فقط بخش روستایی را در نظر بگیریم ۵ گیگاوات ساعت را به خود اختصاص داده است. اگر ۲۰ درصد بهینه سازی کنیم مقدار انرژی صرفه جویی شده هزار مگاوات ساعت خواهد بود که عدد قابل توجهی است و البته ۴۳۰ تن هم کاهش انتشار دی اکسید کربن خواهیم داشت.

وی، مزایای چراغ‌های LED را عدم به کارگیری فلزات سنگین، بهبود روشنایی و امکان به کارگیری روش‌های نوین در کنترل خاموشی عنوان کرد و در خصوص پروژه‌ای که در استان گیلان اجرا می‌شود، توضیح داد: در این پروژه قرار است ۵۲ هزار و ۲۵۰ چراغ ۱۵۰ وات به ۵۰ و ۱۰۰ وات و ۹۱ هزار و ۱۴۷ چراغ ۷۰ وات به ۲۰ وات تبدیل شود؛ اجرای این پروژه معادل ۹۸ دستگاه ترانس ۴۰۰ را آزادسازی می‌کند.

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی نام
|
United States of America
|
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
0
3
سلام.
متاسفانه چراغ های LED جایگزین شده توسط سرمایه گذار ساتبا، تاییدیه توانیر را نداره، و علی الظاهر چراغ های آشغال وارداتی چینی است،
که در آینده، مشکلات زیادی را برای شرکت های توزیع در بر خواهد داشت.
پاسخ ها
آرمین
| Iran (Islamic Republic of)
چراغ های LED ساخت ایران هست در شهر ما چراغ های ... که ساخت ایران هست
کم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
2
0
امروز ساتبا به حمایت همه گیر نیازمند است تا بتواند بهینه سازی فراگیر را پیاده کند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
0
3
این اقایی که توی ساتبا ست و فامیله ...، داره یک سری چراغهای بی کیفیت و به توزیع ها قالب میکنه، چرا داره به تولیدکنندگان چراغ صربه میزنه، خدا داند!!!!؟پس فردا که این وزارت و وزیر رفتند ،توزیع میماند و کلی چراغ معیوب !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
0
2
اقا قضیه بو داره!!!!!چرا حاضر نیستند روالهای معمول خرید در تجهیزات توزیع را طی کنند؟!!!چرا وزیر جلوی این قانون شکنی را نمیگیره!!!!؟؟؟؟
تبریز
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
2
انصافا برق تبریز گوی سبقت را در صرفه جویی مصرف انرژی در روشنایی معابر را از تمامی شرکت ها ربوده است!
نصف چراغ های معابر در تبریز خاموش است و مدیرعامل و معاونین در حال اجرای شو آف و ارائه عملکردهای ... خود هستند
پاسخ ها
توانیری
| Iran (Islamic Republic of)
در تهران هم نصف بیشتر چراغها خاموشه و متاسفانه دهها تصادف عابر پیاده رخ داده و بر اثر تاریکی معابر منجر به فوت هم کم نبوده..
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
وضعیت روشنایی معابر تبریز از تهران و خیلی از شهرها بدتر است. 7 پایه روشنایی معابر خاموش پشت سرهم در معبر اصلی نمونه ای از خاموشی های گسترده و بدون پاسخگویی در تبریز است!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار